به گزارش صدای بورس، قیمت هر تن سیمان در جهان در جدود ۷۰ دلار معامله می شود در حالی که قیمت یک تن سیمان در ایران در بهترین حالت برای هر تن ۱۴ دلار است. این میزان تفاوت قیمت بین قیمت جهانی سیمان در ایران و جهان مربوط به قیمت گذاری دستوری در صنعت سیمان است. سیمانیها با اشاره به زیان هنگفت واحدهای صنعت سیمان در قیمت گذاری فرمایشی از عمکرد دوگانه وزارت صمت گله دارند و خواهان آزادسازی قیمتی در این صنعت هستند.
شهریار گراوندی، عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان کشور در گفتوگو با صدای بورس اظهار کرد: قیمتگذاری دستوری سیمان برای زمان کمبود شدید سیمان در دهه ۸۰ بود اما اکنون کهعرضه به تقاضا پیشی گرفته، وزارت صمت باید بر اساس زمان تصمیم جدید اتخاذ کند.
گراوندی با اشاره به افزایش قیمت تولید سیمان در فصل سرما بیان کرد: سوخت اصلی تولید سیمان، گاز است. سوخت جایگزین به جای گاز در زمان قطعی جریان آن، مازوت بوده که وزارت نفت متولی تولید و تحویل مازوت مورد نیاز واحدهای سیمانی به قیمت گاز است. امسال وزارت نفت قیمت مازوت را ۲ برابر ونیم بیشتر از قیمت گاز محاسبه کرده است.
وی افزود: موضوع تامین سوخت موردنیاز واحدهای سیمان در جایی اسفناکتر می شود که واحدهای سیمانی که با مرکز پخش مازوت فاصله بیشتری دارند باید هزینه حمل بیشتری پرداخت کنند که گاهی تا ۳ برابر نیز این هزینه تخمین زده می شود.
گراوندی افزود: در پی درخواستهای انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، وزارت صمت موافقت اولیه خود را با افزایش قیمت سیمان اعلام کرد، اما هنوز عملیاتی نشده است. این در حالی است که هزینههای تولید سیمان در برخی زمینهها بین دو تا سه برابر افزایش داشته است.
بیشتر بخوانید:
قیمت گذاری دستوری لغو شود/ صنعت سیمان در آستانه نابودی/ سیمان دوباره به بورس کالا میرود
هر پاکت سیمان را ۲ هزار تومان گران تر می خریم!/ نرخ گذاری دستوری صنعت سیمان را نابود میکند
نرخ گذاری دستوری صنعت سیمان را نابود میکند
مدیرعامل سیمان «سامان غرب» با بیان اینکه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بر گفته خود مبنی بر ثبات قیمت سیمان پا فشاری می کند. تصریح کرد: قیمت بسیاری از اقلام مورد نیاز تولید سیمان از جمله آجر نسوز افزایش چندین برابری داشته است.
فصل سرما هزینه تولید سیمان را افزایش میدهد و از طرفی این واحدها امکان تجهیز و بازاسازی قطعات کارخانه های خود را ندارند و بروز مشکل در قطعات و یا فرسودگی به تعطیلی واحدهای سیمان سازی خواهد انجامید.
وی افزود: هزینه تولید هر تن کلینکر به دلیل افزایش قیمت مازوت و حمل نقل افزایش یافته و این محصول را تا ۴۰ هزار تومان در هر تن رسانده است. تا ۲ هفته قبل هزینه حمل سیمان با کامیون ۳۲ درصد افزایش یافت و مواد اولیه تولید سیمان برای خرید و فروش با ۳۲ درصد افزایش مواجه شده است. چطور است سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان برروی سیمانی ها فشار می آورد و از طرفی دولت با روش های مختلف قیمت های مرتبط با زنجیره تولید سیمان را افزایش می دهد، نقش سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده در این میان چیست؟
گراوندی بیان کرد به ازای هر تن کلینکر ۱۰۰ متر مکعب گاز و یا ۱۰۰ لیتر مازوت نیاز است که با احتساب هزینه حمل و نقل و افزایش قیمت مواد اولیه این محصولات، دلیلی برای ثابت ماندن قیمت سیمان وجود ندارد.
وی درپاسخ به شائبه تاثیر افزایش قیمت سیمان بر مسکن بیان کرد: به طور کلی تنها یک درصد از ارزش یک ساختمان را سیمان تشکیل می دهد و قیمت اصلی مسکن با ارزش زمین تعیین می شود.
گراوندی افزود: ۱۶ آذر در انجمن سیمان با حضور ۳۴ نماینده بخش خصوصی سیمان جلسهای برگزار شد و شرایط صنعت سیمان در آن مورد بررسی قرار گرفت. ادامه حیات صنعت سیمان با شرایط کنونی امکان پذیر نیست و آزادسازی قیمت سیمان باید هر چه زودتر انجام شود. این صنعت با اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از یک صد هزار نفر از وزارت صمت تقاضا دارد قبل از آن که دیر شود فکری به حال صنعت سیمان کند.
محبوبه قرمزچشمه
نظر شما